Op dit moment geeft NS haar dubbeldekstreinen een tweede leven door modernisering, waardoor deze trein weer 20 jaar lang reizigers kan vervoeren. Met het hergebruik van materialen in de trein en het hergebruik, hoogwaardige recycling en upcycling van materialen die niet terug de trein in gaan, krijgt nu 98,8% van de trein een tweede leven. Hier zijn we heel trots op, maar we zijn er nog niet. De ambitie is 100% circulaire treinen!
Een deel van deze laatste 1,2% materiaalstroom waarvoor we nog een hoogwaardige toepassing zoeken bestaat uit de thermohardende composieten zijwanden en bagagerekken.
Er is gebleken dat treinmaterialen uitermate geschikt zijn om een tweede leven te geven, omdat ze hufterproof en oerdegelijk zijn, zodat ze na 20 of 40 jaar nog een mooie nieuwe toekomst tegemoet kunnen gaan. Zo zijn de thermohardende composieten onderdelen toegepast in het maken van plaatmateriaal en meubels, meerpalen en dijkversteviging, en ligt er in Dokkum een brugdek met daarin gerecyclede treinwanden verwerkt. Daarnaast zijn treinmaterialen heel herkenbaar voor reizigers waardoor dit extra waarde biedt.
Gezien de grote hoeveelheid is er echter een grootschalige en hoogwaardige toepassing nodig. Daarom zijn we op zoek naar een partner met een oplossing om deze thermohardende composieten (hoogwaardig) te benutten om onze ambitie waar te maken: 100% circulaire treinen.
Waar zijn we naar op zoek?
We zijn op zoek naar creatieve ondernemers die de thermohardende composieten onderdelen een hoogwaardig én grootschalig tweede leven kunnen geven. Uiteraard met een positief effect op het milieu en de menselijke gezondheid. Deel van de uitdaging is de hoeveelheid. Het gaat om een materiaalstroom van zo’n 2.500kg per week. Hoe meer je daarvan kan benutten hoe beter.
De onderdelen waar het om gaat komen uit het treintype VIRM (Verlengd InterRegio Materieel): een twintig jaar oude dubbeldekker intercity trein. Binnen dit treintype zijn er meerdere varianten, waarbij VIRM-1 op het moment gemoderniseerd wordt en VIRM-2/3 hiervoor op de planning staat.
Op de onderstaande foto’s zijn de desbetreffende onderdelen te zien, zowel in de trein als de manier waarop ze uit de trein gehaald worden. De trein rijdt nog rond in de dienstregeling, dus het is mogelijk om de materialen daar te bekijken. Daarnaast worden er ook kijkdagen georganiseerd om de materialen nader te inspecteren met de mogelijkheid tot het afnemen van samples.
![]() |
Zijwanden en bagagerek in trein - 1e klas (VIRM 1-3) |
![]() |
Zijwanden en bagagerek in trein – 2e klas (VIRM-2) |
![]() |
Het bagagerek |
![]() |
De zijwand |
De zijwanden zoals ze op dit moment uit de trein komen
De bagagerekken en zijwanden zijn gemaakt van polyester-glasvezelcomposiet. In het bagagerek zit hiernaast nog een stalen buis verwerkt (niet zichtbaar). Zie voor de exacte specificaties de detailsheet (pdf download).
Uit één bak (rijtuig) komt volgens de laatste meting 1163 kg materiaal, zie onderstaande overzicht. Er worden ongeveer 2-2,5 bakken per week gedemonteerd. Samen met de modernisatie van de VIRM-2/3 treinen erbij lopen deze materiaalstromen de aankomende jaren door, naar verwachting t/m 2025.
Bagagerekken | 390 kg |
Polyester bekleding balkon | 165 kg |
Polyester bekleding zijwanden | 608 kg |
Totaal | 1163kg |
Op het moment worden de bagagerekken en zijwanden apart ingezameld en afgevoerd voor verdere verwerking en/of recycling. Hierbij worden de zijwanden en bagagerekken eruit gehaald en in een container ‘gegooid’ zodat deze versnipperd kunnen worden. Indien nodig kan overlegd worden om het demontage-proces en de wijze van aanlevering aan te passen zodat de zijwanden en bagagerekken intact blijven.
De uitdaging voor het hergebruiken van de onderdelen is dat er nog geen goede manier is om thermohardende composieten te verwerken. Wanneer deze materialen terug gerecycled worden naar de grondstoffen, gaat er veel materiaalwaarde verloren. Het zou dus wenselijker zijn om de materialen op een hoger waarde niveau te hergebruiken.
Hebben jullie een manier om de bagagerekken en zijwanden een tweede leven te geven? Dan ontvangen we graag jullie pitch!
Ook voor stoelbekledingsstoffen én de stoelzittingen zoeken we een nieuwe tweede leven!
Pitch & Selectiecriteria
Lever een pitch aan (4 A4 / 12 slides) met daarin de volgend elementen:
CIRCULAIRITEIT
ENERGIE EN SOCIAAL
TEAM
De pitch mag in vrije vorm worden ingediend (briefvorm, presentatie/slide deck), maar moet als pdf-bestand worden geüpload (max. 30MB). Video’s, voorbeeldwebsites, etc. kunnen daarin worden opgenomen als link.
Pitches in English are allowed.
Heb je nog vragen? Stel ze hier.
Wat we bieden
Op dit moment geeft NS haar dubbeldekstreinen een tweede leven door modernisering, waardoor deze trein weer 20 jaar lang reizigers kan vervoeren. Een mooie vorm van hergebruik. Dit moderniseren doen we duurzaam en circulair waardoor 86,2% van het treinmateriaal na een grondige opknapbeurt weer terugkomt in de nieuwe trein. Denk hierbij aan het casco, isolatie, deuren, beeldschermen en trappen.
Van de treinonderdelen die niet teruggeplaatst kunnen worden, krijgt inmiddels zo’n 12,6% een tweede leven buiten de trein. Zo wordt het raamrubber uit onze treinen bijvoorbeeld verwerkt in tegels voor speeltuinen, worden treinvloeren omgetoverd tot tafelvoetbaltafels, komen de treinplafondplaten bij ons op de NS kantoren terug als bureaubladen en worden 40 jaar oude speakers uit de trein omgetoverd tot bluetooth huiskamer speaker.
Op dit moment geeft NS haar dubbeldekstreinen een tweede leven door modernisering, waardoor deze trein weer 20 jaar lang reizigers kan vervoeren. Met het hergebruik van materialen in de trein en het hergebruik, hoogwaardige recycling en upcycling van materialen die niet terug de trein in gaan, krijgt nu 98,8% van de trein een tweede leven. Hier zijn we heel trots op, maar we zijn er nog niet. De ambitie is 100% circulaire treinen!
Samen maken wij Nederland bereikbaar. Voor iedereen. NS streeft ernaar een klimaatneutrale, circulaire en inclusieve organisatie te zijn. Om onze circulaire ambitie waar te maken zijn we continue op zoek naar manieren om afval te voorkomen en onze gebruikte materialen een tweede leven te geven. Dit doen we samen met duurzame ontwerpers en maakbedrijven Voor inspirerende upcycle voorbeelden gemaakt van oude NS producten zie ns.nl/upcycle.
Hans Peter Vles 09-01-2020reageer
Goedemiddag Joost
Ik zie op de site van Spoorlab dat ik voor vragen bij jullie moet zijn maar ik wil graag bij NS of Prorail met degene in contact komen die betrokken is bij de challenge "Thermohardende composieten".
Ik werk samen met een Materiaalkundige die veel weet van composieten en innovatieve oplossingen heeft voor de verwerking daarvan.
Wie kan ik benaderen voor vragen van technische aard? Van Ilse de Vos begreep ik dat jullie de vragen behandelen en doorzetten naar de juiste contactpersonen.
Ik hoor graag
Vast bedankt en groet
Hans Peter Vles
NS 16-01-2020reageer
Hallo Hans Peter,
Alle vragen voor deze challenge kunnen hier in de discussie gesteld worden, ook de technische vragen. Mochten wij het antwoord niet gelijk weten, dan vragen we dit na bij een collega. Het antwoord laten we dan hier in de discussie weten.
Op deze manier zien mensen die misschien dezelfde vraag hebben ook gelijk het antwoord! :)
Vriendelijke groet,
Alma van NS
Gezocht: oplossingen om stations(objecten) via open beelddata in het verticale en horizontale vlak op te meten
Gezocht: creatieve ondernemers die gebruikte NS treinstoelbekledings-stoffen een hoogwaardig én grootschalig tweede leven kunnen geven.
Gezocht: creatieve ondernemers die de oude stoelzittingen van NS treinen een hoogwaardig én grootschalig tweede leven kunnen geven.
Gezocht: oplossingen om stations(objecten) via open beelddata in het verticale en horizontale vlak op te meten
Gezocht: creatieve ondernemers die gebruikte NS treinstoelbekledings-stoffen een hoogwaardig én grootschalig tweede leven kunnen geven.
Gezocht: creatieve ondernemers die de oude stoelzittingen van NS treinen een hoogwaardig én grootschalig tweede leven kunnen geven.