Op dit moment geeft NS haar dubbeldekstreinen een tweede leven door modernisering, waardoor deze trein weer 20 jaar lang reizigers kan vervoeren. Met het hergebruik van materialen in de trein en het hergebruik, hoogwaardige recycling en upcycling van materialen die niet terug de trein in gaan, krijgt nu 98,8% van de trein een tweede leven. Hier zijn we heel trots op, maar we zijn er nog niet. De ambitie is 100% circulaire treinen!
Alle stoelen worden over het algemeen eens in de zoveel tijd opnieuw gestoffeerd. Hieruit komen grote volumes stoelbekleding welke op het moment nog geen goede bestemming hebben. Deze stoffen zijn gebruikt, dus er is kans is op vervuiling zoals nietjes, stukjes schuimrubber, gebruikssporen/slijtage, etc. Hiernaast heeft NS de stoelbekledingsstoffen standaard op voorraad voor herstoffering/schadeherstel. Echter, als een trein uitstroomt of gemoderniseerd wordt, dan zijn deze stoffen niet meer actueel en worden ze overbodig. Deze stoffen zijn niet gebruikt en nieuw op rol aanwezig.
Er is gebleken dat treinmaterialen uitermate geschikt zijn om een tweede leven te geven, omdat ze hufterproof en oerdegelijk zijn, zodat ze na 20 of 40 jaar nog een mooie nieuwe toekomst tegemoet kunnen gaan. Zo is de gebruikte treinstoelbekleding uit de ICM trein vervilt en gebruikt om tassen en laptophoezen van te maken.
Gezien de grote hoeveelheid is er echter een grootschalige en hoogwaardige toepassing nodig. Daarom zijn we op zoek naar een oplossing om de treinstoelbekleding (hoogwaardig) te benutten en ons zo naar 100% circulaire treinen te helpen.
Waar zijn we naar op zoek?
We zijn op zoek naar creatieve ondernemers die de treinstoelbekledingsstoffen een hoogwaardig én grootschalig tweede leven kunnen geven. Uiteraard met een positief effect op het milieu en de menselijke gezondheid.
Op het moment beschikken wij over een voorraad pallets met in totaal 7500 m2 bekledingsstof afkomstig van stoelen uit de ICM intercity trein (zie onderstaande foto). Deze stof bestaat uit de onderstaande componenten, en is geleverd door Veritex en Lantal.
De stoelbekleding wordt in het geheel geleverd, wat betekent dat de stof zowel de blauwe stof als het zwarte skai bevat, en hiernaast ook resten klittenband en andere vervuilingen (nietjes, stukjes schuimrubber, gebruikssporen/slijtage, etc.).
De stof in gebruikte staat is al eerder succesvol toegepast in een verviltingsproces.
![]() |
De stoelen in de ICM trein |
![]() |
Close-up van de stof |
Naast de pallets ICM stof komen er ook regelmatig andere stoffen vrij. Dit zijn gebruikte bekledingsstoffen vanuit herstofferingsprojecten, en incourante stoffen nieuw op rol vanuit verandering van treinontwerp. Nadere informatie hierover volgt.
Zie ook de detailsheet treinstoffen (pdf download).
Hebben jullie een manier om de treinstoelbekledingsstoffen een tweede leven te geven? Dan ontvangen we graag jullie pitch.
Ook voor thermoharde composieten (wandpanelen en bagagerekken) en stoelzittingen zoeken we een nieuwe tweede leven!
Pitch & Selectiecriteria
Lever een pitch aan (4 A4 / 12 slides) met daarin de volgend elementen:
CIRCULAIRITEIT
ENERGIE EN SOCIAAL
TEAM
De pitch mag in vrije vorm worden ingediend (briefvorm, presentatie/slide deck), maar moet als pdf-bestand worden geüpload (max. 30MB). Video’s, voorbeeldwebsites, etc. kunnen daarin worden opgenomen als link.
Pitches in English are allowed.
Heb je nog vragen? Stel ze hier.
Wat we bieden
Op dit moment geeft NS haar dubbeldekstreinen een tweede leven door modernisering, waardoor deze trein weer 20 jaar lang reizigers kan vervoeren. Een mooie vorm van hergebruik. Dit moderniseren doen we duurzaam en circulair waardoor 86,2% van het treinmateriaal na een grondige opknapbeurt weer terugkomt in de nieuwe trein. Denk hierbij aan het casco, isolatie, deuren, beeldschermen en trappen.
Van de treinonderdelen die niet teruggeplaatst kunnen worden, krijgt inmiddels zo’n 12,6% een tweede leven buiten de trein. Zo wordt het raamrubber uit onze treinen bijvoorbeeld verwerkt in tegels voor speeltuinen, worden treinvloeren omgetoverd tot tafelvoetbaltafels, komen de treinplafondplaten bij ons op de NS kantoren terug als bureaubladen en worden 40 jaar oude speakers uit de trein omgetoverd tot bluetooth huiskamer speaker.
Op dit moment geeft NS haar dubbeldekstreinen een tweede leven door modernisering, waardoor deze trein weer 20 jaar lang reizigers kan vervoeren. Met het hergebruik van materialen in de trein en het hergebruik, hoogwaardige recycling en upcycling van materialen die niet terug de trein in gaan, krijgt nu 98,8% van de trein een tweede leven. Hier zijn we heel trots op, maar we zijn er nog niet. De ambitie is 100% circulaire treinen!
Samen maken wij Nederland bereikbaar. Voor iedereen. NS streeft ernaar een klimaatneutrale, circulaire en inclusieve organisatie te zijn. Om onze circulaire ambitie waar te maken zijn we continue op zoek naar manieren om afval te voorkomen en onze gebruikte materialen een tweede leven te geven. Dit doen we samen met duurzame ontwerpers en maakbedrijven Voor inspirerende upcycle voorbeelden gemaakt van oude NS producten zie ns.nl/upcycle.
Jorien Nijmeijer 22-01-2020reageer
Wat is het gewicht van de stoffen op pallets met in totaal 7500 m 2 bekledingsstof uit de ICM trein?
NS 29-01-2020reageer
De grootte van de pallets varieert, maar er wordt geschat dat er zo'n 100 tot 150 kg stof op een pallet aanwezig is. In totaal zijn er 40 pallets aanwezig. Het totaalgewicht zou dus rond de 4000 tot 6000 kg zijn.
anoniem 23-01-2020reageer
Er staat €5000 indien eerste prototype wordt afgenomen, betekend dit dat het prototype dan gekocht word maar is de ontwerper daarmee dan ook het prototype kwijt? En is dit ook het totale budget (maar daarmee dus ook niet gegarandeerd?)
NS 29-01-2020reageer
Het budget is gereserveerd met als doel te stimuleren dat zoveel mogelijk materiaal (treinstoffen) een zo hoogwaardig mogelijk nieuwe bestemming krijgen. Hierbij is het belangrijk dat het project voldoet aan de pitch criteria in de challenge. Bij het beoordelen van de inzendingen zal NS naar eigen inzicht het budget aanwenden. De verdere afhandeling qua budget en prototypes wordt met de betreffende “winnende” partij(en) nader afgestemd.
Gezocht: oplossingen om stations(objecten) via open beelddata in het verticale en horizontale vlak op te meten
Gezocht: creatieve ondernemers die de oude stoelzittingen van NS treinen een hoogwaardig én grootschalig tweede leven kunnen geven.
Gezocht: creatieve ondernemers die thermohardende composieten (NS bagagerekken en zijwanden) een tweede leven kunnen geven.
Gezocht: oplossingen om stations(objecten) via open beelddata in het verticale en horizontale vlak op te meten
Gezocht: creatieve ondernemers die de oude stoelzittingen van NS treinen een hoogwaardig én grootschalig tweede leven kunnen geven.
Gezocht: creatieve ondernemers die thermohardende composieten (NS bagagerekken en zijwanden) een tweede leven kunnen geven.